پاسخ اجمالی : اکثریت ، نشانه حقانیت نمیباشد و قرآن مجید غالباً اکثریت ها را نکوهش نموده و به ستایش از برخی اقلیتها می پردازد
پاسخ تفصیلی :شناخت حق و باطل ، در گرو کمی پیروان و یا فزونی آنها نیست . در جهان امروز ، نسبت مسلمانان به منکران اسلام ، در حدود یک پنجم یا یک ششم است . اکثریت ساکنان خاور دور را بت پرستان و گاوپرستان و سایر منکران ماوراء طبیعت تشکیل می دهند .
چین با
جمعیت متجاوز از یک میلیارد ، جزء اردوگاه الحادی کمونیسم است و اکثریت مردم هندوستان را ، که نزدیک یک میلیارد جمعیت دارد ، گاوپرستان و بت پرستان تشکیل می دهند .
و از سویی چنین نیست که اکثریت ، نشانه حقانیت باشد . قرآن مجید غالباً اکثریت ها را نکوهش نموده و به ستایش از برخی اقلیتها می پردازد ، که در این مورد به عنوان نمونه ، به برخی از آیات اشاره می نماییم :
1 ـ « وَلا تَجِدُ أکْثَرَهُمْ شاکِرِیْنَ » . ( 1 )
ـ اکثر آنان را سپاسگزار نخواهی یافت .
2 ـ « إنْ أوْلیائُهُ اِلاَّ الْمُتَّقُونَ وَلکِنَّ أکْثَرَهُمْ لایَعْلَمُونَ » . (2 )
ـ اولیای وی نیستند مگر پرهیزکاران ، ولیکن اکثر آنان نمی دانند .
3 ـ « وَقَلِیْلُ مِنْ عِبادِیَ الْشَّکُورُ » . ( 3 )
ـ و اندکی از بندگان من سپاسگزارند .
بنابراین ، انسان واقع گرا ، هیچگاه نباید از اقلیت پیروان آیین خود بهراسد و نیز نباید به خاطر اکثریت آنان مباهات کند . بلکه شایسته است چراغ عقل را روشن سازد و از نور و فروغ آن بهره مند گردد .
مردی به امیر مؤمنان علی ( علیه السلام ) عرض کرد : چگونه ممکن است که مخالفان تو در جنگ جمل ، که اکثریت نسبی را تشکیل می دهند ، بر باطل باشند ؟
امام ( علیه السلام ) فرمودند :
« انَّ الحقَّ و الباطل لایعرفان بأقدار الرجال ، إعرف الحقَّ تعرف أهله ، إعرف الْباطل تعرف أهله » .
ـ حق و باطل ، با مقدار پیروان ، شناخته نمی شوند ، حق را بشناس ، اهل آن را خواهی شناخت . باطل را بشناس ، اهل آن را خواهی شناخت .
بر یک فرد مسلمان لازم است که این مسأله را از طریق علمی و منطقی تحلیل نماید و آیه « وَلا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ » ( 4 ) را بسان چراغی فرا راه خود قرار دهد .
گذشته از این ، هر چند شیعه از نظر جمعیت به پایه اهل تسنن نمی رسد ، اما اگر سرشماری دقیقی صورت گیرد ، معلوم خواهد شد که یک چهارم مسلمانان جهان را شیعیان تشکیل می دهند ، و آنان در نوع مناطق مسلمان نشین دنیا زندگی می کنند ( 5 ) و در تمام برهه های تاریخ ، در میان آنان دانشمندان و نویسندگان نام آور و صاحبان تصانیف و آثار می زیسته اند . شایسته است روشن گردد که پایه گذاران علوم اسلامی نیز غالباً شیعه بوده اند که در میان آنان :
ابوالأسود دئلی ، پایه گذار علم « نحو »
خلیل بن احمد ، پایه گذار علم « عروض »
معاذ بن مسلم بن ابی ساره کوفی ، پایه گذار علم « صرف »
و ابوعبدالله محمد بن عمران کاتب خراسانی ( مرزبانی ) یکی از پیشتازان علم بلاغت به چشم می خورند . ( 6 )
برای آگاهی بیشتر بر تألیفات انبوه علما و دانشمندان شیعه ، که شمارش همه آنها بسیار دشوار است ، می توانید به کتاب ارزشمند « الذریعه إلی تصانیف الشیعه » مراجعه کنید و نیز جهت آشنایی با شخصیتهای بزرگ شیعه ، کتاب « اعیان الشیعه » و برای کسب اطلاع از تاریخچه شیعیان « تاریخ الشیعه » را ملاحظه فرمایید .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ اعراف : 18
2 ـ انفال : 34
3 ـ سبأ : 13
4 ـ اسراء : 36
5 ـ برای توضیح بیشتر ، به کتاب « اعیان الشیعه ، ج 1 ، بحث 12 ، ص 194 مراجعه شود .
6 ـ در این مورد ، می توانید به کتاب « تأسیس الشیعه » ، به نگارش سید حسن صدر مراجعه فرمایید .