loading...
مصطفی دیدا
مصطفی دیدا بازدید : 2 پنجشنبه 01 خرداد 1393 نظرات (0)

رزنده: ايران در بين بهترين‌ها قرار گرفته است

 

سرمربي تيم ملي واليبال برزيل پس از پيروزي بر ايران از نمايش شاگردان خوليو ولاسکو تمجيد کرد و ايران را در ميان بهترين‌ها قرار داد.

مصطفی دیدا بازدید : 2 سه شنبه 30 اردیبهشت 1393 نظرات (0)



تأیید رانت 3هزار میلیاردی

روزنامه وطن امروز نوشت: موضوع رانت 650 میلیون یورویی (3 هزار میلیارد تومانی) با نشست خبری دیروز احمد توکلی وارد فاز جدیدی شد؛ بنا به اعلام عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، پرونده این تخلف به مراجع قضایی ارسال شده است. به گزارش «وطن امروز» احمد توکلی بعد از نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌های بسیار زیاد درباره رانت 650 میلیون یورویی وزارت صنعت به یک تاجر خاص با ارائه اسناد و مدارک به توضیح این تخلف آشکار پرداخت و از تایید رانت بودن این اقدام توسط دیوان محاسبات خبر داد.

 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: دیوان محاسبات کشور به عنوان اولین دستگاه نظارتی که موضوع رانت‌های واردات کالا را به آن ارجاع داده بودم، گزارش خود را ارائه کرده که همین نشانه این است که کارهای ضد فساد در کشور قابل پیگیری است. به گزارش«وطن امروز»، احمد توکلی درجمع خبرنگاران اعلام کرد: دیوان محاسبات در پاسخ به نامه من درباره رانت 650 میلیون یورویی، رانت وزارت صنعت به یک شرکت خاص را تایید کرد. وی ادامه داد: کمیسیون‌های اصل 90 و اقتصادی نیز همین روزها درباره این موضوع گزارش خود را منتشر می‌کنند. توکلی افزود: اثر اقتصادی رانت و تبعیض مهم است، چون این پدیده موجب کاهش کارآیی اقتصادی می‌شود و در نتیجه هم تولید پایین می‌آید و هم قیمت بالا می‌رود، این همان چیزی است که ما از آن می‌نالیم و مردم فشارهای آن را تحمل می‌کنند. نماینده مردم تهران ادامه داد: تشدید بیکاری و تورم و نیز گسترده‌تر شدن رکود تورمی ناشی از وجود رانت و تبعیض است. وی با اشاره به خطر دیگر رانت و تبعیض گفت: خطر دیگر آن، خطر دمپینگ است، یعنی پیدا شدن شرایط تجارت تهاجمی به این معنا که یک نفر بتواند در بازار قیمت را بالا و پایین کند و همه ضررهای ناشی از تبعیض و رانت در اینجا نمایان می‌شود.

مصطفی دیدا بازدید : 0 دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

  

 

 

 

 

«طفلی به نام شادی دیری‌ست گم شده ست//با چشم‌های روشن براق//با گیسویی بلند به بالای آرزو//هرکس از او نشانی دارد//ما را کند خبر//این هم نشان ما//یک سو خلیج فارس//سوی دگر خزر.»

  • شفیعی کدکنی



«ای آب نیلگون و گهربار کشورم‏//ای آخرین پناهم و مأوا و سنگرم‏/آنان که خون خویش به کام تو کرده‌اند‏//حکم خلیج فارس به نام تو کرده‌اند‏/تـا خـاک سرخ بانه و مهران سرای ماست‏/‏ای دل، بـخوان ترانه به نام خلیـج فارس‏/گـلبانگ عاشقـانـه بـه‌نـام خـلیج فـارس»

مصطفی دیدا بازدید : 5 دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

هر روز صبحانه بخورید

دلیل اینکه هر روز صبح باید صبحانه بخورید این است که صبحانه به شما کمک می‌کند تا قند خونتان را کنترل کنید. اگر برای مدت زمان زیادی بدنتان را از غذا محروم کنید، باعث خواهد شد قند خونتان افزایش یابد. پس، هر روز صبح صبحانه بخورید تا سطح قند در خونتان تثبیت شود و بتوانید با دیابت مبارزه کنید.

مصطفی دیدا بازدید : 1 چهارشنبه 24 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

 

تــــــــــــــــــــــاریخچه ی حجاب در ایــــــــــران از نگاه شهید مطهری

 

 

در جلد اول تاریخ تمدن صفحه ی 552 راجع به ایرانیان قدیم مى گوید:       

در زمان زردشت زنان منزلتى عالى داشتند، با کمال آزادى و با روى گشاده در میان مردم آمد و شد مى کردند. . . » .

آنگاه چنین مى گوید:

«پس از داریوش مقام زن مخصوصاً در طبقه ی ثروتمندان تنزل پیدا کرد. زنان فقیر چون براى کارکردن ناچار از آمد و شد در میان مردم بودند آزادى خود را حفظ کردند ولى در مورد زنان دیگر گوشه نشینى زمان حیض که برایشان واجب بود رفته رفته امتداد پیدا کرد و سراسر زندگى اجتماعى شان را فرا گرفت، و این امر خود مبناى پرده پوشى در میان مسلمانان به شمار مى رود. زنان طبقات بالاى اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند و هرگز به آنان اجازه داده نمى شد که آشکارا با مردان آمیزش کنند. زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردى را ولو پدر یا برادرشان باشد ببینند. در نقشهایى که از ایران باستان بر جاى مانده هیچ صورت زن دیده نمى شود و نامى از ایشان به نظر نمى رسد. . . » .

چنانکه ملاحظه مى فرمایید حجاب سخت و شدیدى در ایران باستان حکمفرما بوده، حتى پدران و برادران نسبت به زن شوهردار نامحرم شمرده مى شده اند.

به عقیده ی ویل دورانت مقررات شدیدى که طبق رسوم و آئین کهن مجوسى درباره ی زن حائض اجرا مى شده که در اتاقى محبوس بوده، همه از او در مدت عادت زنانگى دورى مى جسته اند و از معاشرت با او پرهیز داشته اند، سبب اصلى پیدا شدن حجاب در ایران باستان بوده است. در میان یهودیان نیز چنین مقرراتى درباره ی زن حائض اجرا مى شده است.

اما اینکه مى گوید: «و این امر خود مبناى پرده پوشى در میان مسلمانان به شمار

مجموعه آثار استاد شهید مطهرى، ج19، ص: 387

مى رود» منظورش چیست؟ .

 

آیا مقصود این است که علت رواج حجاب در میان مسلمانان نیز مقررات خشنى است که درباره ی زن حائض اجرا مى شود؟ ! همه مى دانیم که در اسلام چنین مقرراتى هرگز وجود نداشته است و ندارد. زن حائض در اسلام فقط از برخى عبادات واجب نظیر نماز و روزه معاف است و همخوابگى با او نیز در مدت عادت زنانگى جایز نیست، ولى زن حائض از نظر معاشرت با دیگران هیچ گونه ممنوعیتى ندارد که عملاً مجبور به گوشه نشینى شود.

و اگر مقصود این است که حجاب رایج میان مسلمانان عادتى است که از ایرانیان پس از مسلمان شدنشان به سایر مسلمانان سرایت کرد، باز هم سخن نادرستى است، زیرا قبل از اینکه ایرانیان مسلمان شوند آیات مربوط به حجاب نازل شده است.

از سخنان دیگر ویل دورانت هر دو مطلب فهمیده مى شود یعنى هم مدعى است که حجاب به وسیله ی ایرانیان پس از مسلمانان شدنشان در میان مسلمانان رواج یافت و هم مدعى است که ترک همخوابگى با زن حائض، در حجاب زنان مسلمان و لااقل در گوشه گیرى آنان مؤثر بوده است.

در جلد 11 صفحه ی 112 (ترجمه ی فارسى) مى گوید:

«ارتباط عرب با ایران از موجبات رواج حجاب و لواط در قلمرو اسلام بود. عربان از دلفریبى زن بیم داشتند و پیوسته دلباخته ی آن بودند و نفوذ طبیعى وى را با تردید معمولى مردان درباره ی عفاف و فضیلت زن تلافى مى کردند. عمر به قوم خود مى گفت: با زنان مشورت کنند و خلاف رأى ایشان رفتار کنند. ولى به قرن اول هجرى مسلمانان زن را در حجاب نکرده بودند، مردان و زنان با یکدیگر ملاقات مى کردند و در کوچه ها پهلو به پهلوى مى رفتند و در مسجد با هم نماز مى کردند.

حجاب و خواجه دارى در ایام ولید دوم (126- 127 هجرى) معمول شد.

گوشه گیرى زنان از آنجا پدید آمد که در ایام حیض و نفاس بر مردان حرام بودند. » .

در صفحه ی 111 مى گوید:

«پیمبر از پوشیدن جامه ی گشاد نهى کرده بود، اما بعضى عربان این دستور را ندیده

مجموعه آثار استاد شهید مطهرى، ج19، ص: 388

مى گرفتند. همه ی طبقات زیورهایى داشتند. زنان پیکر خود را به نیم تنه و کمربند براق و جامه ی گشاد و رنگارنگ مى آراستند، موى خود را به زیبایى دسته مى کردند یا به دو طرف سر مى ریختند، یا به دسته ها بافته به پشت سر مى آویختند و گاهى اوقات با رشته هاى سیاه ابریشم نمایش آن را بیشتر مى کردند. غالباً خود را به جواهر و گل مى آراستند. پس از سال 97 هجرى چهره ی خویش را از زیر چشم به نقاب مى پوشیدند. از آن پس این عادت همچنان رواج بود. » .

مصطفی دیدا بازدید : 2 سه شنبه 23 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

اثر عزاداری حسینی

دکتر اسماعیل مُجاب «دندانساز»، عجایبی از ایّام مجاورت در هندوستان که مشاهده کرده بود نقل می کرد، می گفت: عده ای از بازرگانان هندو «بت پرست» بودند ولی به امام حسین(ع) علاقه مندند و برای برکت مالشان، هر ساله مقداری از سود کار خود را در راه آن حضرت صرف می کنند، بعضی از آن ها روز عاشورا به همراه شیعیان شربت درست کرده و به عزاداری می پرداختند یکی از آنان عادت داشت که همراه با سینه زنان حرکت کند و سینه بزند.

چون این فرد و مرد، بنا به رسم های مذهبی خودشان بدنش را با آتش سوزانیدند تا تمام بدنش خاکستر شد جز دست راستش و قطعه ای از سینه اش.

بستگانش آن دو قطعه را آوردند. نزد قبرستان شیعیان و گفتند این دو عضو راجع به حسین(ع) شماست.

پس جماعتی از هندو ها  هر ساله شبهای عاشورا در آتش می روند و نمی سوزند و این مطلب مشهور و مسلّم است.


منبع: داستان های شگفت: آیت الله دستغیب

 

 

 

مصطفی دیدا بازدید : 1 سه شنبه 23 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

تغییر قبله

پیامبر اسلام در مدت اقامت خود در مکه و مدتی پس از هجرت به امر خداوند به سوی (بیت المقدس) نماز می خواندند. پس از آنکه یهود، دشمنی خود را آشکار کردند این موضوع را دستاویز تبلیغ و سم پاشی بر ضد پیامبر قرار داده، می گفتند. او در آئین خود استقلال ندارد و به سوی قبله ما نماز می خواند. پیامبر اسلام از این وضع آزرده خاطر شده و در تنگنا قرار گرفته بود و شبها به اطراف آسمانها نگاه      می کرد و انتظار نزول وحی را داشت تا با رسیدن فرمان جدید، تبلیغات یهود قطع شود. هفده ماه پس از هجرت هنگامی که پیامبر اسلام با مسلمانان دو رکعت از نماز ظهر را به سمت بیت المقدس خوانده بود، فرشته وحی نازل شد و فرمان تغییر قبله را ابلاغ (صادر) و پیامبر را به سوی کعبه برگردانید و پیامبر، دو رکعت بعدی را به سوی کعبه گزارد. فرمان خدا چنین بود، نگاه تو را به آسمان به انتظار نزول وحی       می بینیم. اکنون تو را به سوی قبله ای که از آن خشنود باشی می گردانیم، پس روی خود را به سوی مسجدالحرام برگردان، و هر جا باشید روی خود را به سوی آن برگردانید. یهود به خوبی می دانند این فرمان حقّی است که از ناحیه پرورد گارشان صادر شده است در کتاب های خود خوانده که پیامبر اسلام به سوی دو قبله نماز می خواند و خداوند از اعمال آن ها غافل نیست.  بقره (144)

تغییر قبله که استقلال را از این نظر تأمین کرد، حادثه ای گران بود. آنها این بار این نغمه را ساز کردند که چرا مسلمانان از قبله چند ساله خود صرف نظر کردند؟ خداوند پیش از فرمان تغییر قلبه، این موضع گیری آنها را به پیامبر گوشزد کرده، و پاسخ آن را برای او شرح داده بود که مشرق و مغرب و تمام نقاط روی زمین مربوط به خداست و به هر سو که او دستور دهد، باید نماز گذارد.

 


منبع:تاریخ اسلام (از جاهلیت تا رحلت پیامبر(ص)مؤلف: مهدی پیشوایی    

مصطفی دیدا بازدید : 1 دوشنبه 22 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

ای واقف اسرار ضمیر همه کس

از هر گُنَهم توبه دِه و عذر پذیر

روضه روح من رضای تو باد

سرمه دیده جهان بینم

دلی به دست آر، تا کسی باشی

و اگر بر رُوی آب رَوی خسی باشی

 

 

 

 

 

« به نام حق »

 

 

 

در حالت عجز، دستگیر همه کس

ای توبه دِه و عذر پذیرِ همه کس

قبله گاهم در سرای تو باد

تابود، گرد خاک پای تو باد

اگر بر هوای پری، مگسی باشی

دلی به دست آر، تا کسی باشی

 

 

 

 
 

منبع: منجات نامه و الهی نامه خواجه عبدا...  انصاری (481- 396 هـ ق )

 

 
مصطفی دیدا بازدید : 2 دوشنبه 22 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

از امیرالمومنین علی(ع) پیروی کنیم :

ممکن است بعضی بگویند معرفت و مقام یقین امیرالمومنین کجا و ما کجا، ما که دوریم چگونه مانند آن حضرت از عظمت و عذاب الهی ترسناک و به رحمت او امید وار باشیم؟ بلی چنین است لیکن طفل کوچکی که هنوز افعی را نشناخته و اگر تنها باشد ممکن است فریب رنگ و نرمی پوستش را بخورد و دست در دهانش کرده خود را هلاک سازد اگر همراه پدرش باشد و ببیند پدرش از دیدن افعی مضطرب و لرزان گردیده و فرار را بر قرار اختیار نموده قطعاً بچه هم می فهمد که خطر بزرگی است او هم قهراً لرزان و گریان رو به فرار می گذارد.

 



ای کسی که خبر از سختی عذاب الهی و شدّت حاجت خود به رحمت او نداری مگر نه علی (ع) را پدر روحانی و مقتدای حقیقی خود می دانی و خود را مربوط و متصل به ولایت او می خوانی چرا از قلق ( بی آرامی ) و اضطراب آقا از یاد قیامت وسختی عذاب آخرت مضطرب نمی شوی؟ چرا از سعی آن حضرت در تحصیل توشه ی سفر آخرت به فکر خود نمی افتی و جدّیت  نمی نمایی که فردا گدا وارد محشر نشوی سعی در اعمال نیک نمی کنی. 

مصطفی دیدا بازدید : 7 دوشنبه 22 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

فواید ورزش صبحگاهی و اثرات مفید آن بر زندگی

 

ورزش صبحگاهی در شروع فعالیت آموزشی مدارس می تواند عـامل مهمی در ایجـاد نشاط و شـادابی وتأمین سـلامت جسم و روح دانش آموزان باشد.   این برنامه با توجه به ویژگیهایی خاص آن در ۳ بخش گـرم کردن ، پیـاده کـردن هـدف و بازگشت به حـالت اولیه طـراحی می گردد ، انجام این برنامه در ابتـدا بـا افـزایش تـدریجی ضربـان قلب توأم است که به آستانه تحریک برای افزایش استقامت عمومی می رسد و سرانجام به حالت اولیه بر می گردد.اجرای ورزش صبحگاهی بطور منظم و روزانه می تواند نقش بسیار مهمی درکسب آمادگی جسمانی ، روانی و نشاط و شـادابی دانش آموزان داشته باشد . انجام فعالیتهای مداوم اثرات مثبتی بر بافت استخوانی دارد . یافتـه های پژوهشی بیـان داشته اند که ورزش در رشد طـولی استخـوان ونیز آرایش سلولهـای استخـوانی تـأثیر بسیار نـاچیزی دارد ، امـا تأثیر فعـالیتهای ورزشی در افزایش تراکم و رشد عرضی استخوان با افزایش مواد معـدنی در آن تـأیید شده است و بـی تحـرکی و حـذف فشار مکانیکی از استخوان ها باعث کاهش مواد معدنی و کاهش استحکام آنها می شود. مرحله زوال استخوانی دردختران ، پس از سن ۱۱ تا ۱۴ سالگی شروع می شود بنابراین دوران پیش از بلوغ مرحله بسیار مهمی در رشد استخوانی آنهـاست . استحکام استخـوان ها به تراکم مواد معدنی در آنها و نحوه آرایش سلولهای استخوانی بستگی دارد . اجرای برنامه ورزشی روزانه مـوجب ارتقاء سطح آمادگی قلبی عروقی می شود ونیاز به صرف وقـت زیـادی ندارد . درچنین برنـامه ای لازم است که ضربـان قلب تا ۱۴۰ بـار در دقیقه افزایش یابد و پنج روز در هفته استمرار یابد.                                                                                                                   منبع : سایت آفتاب

مصطفی دیدا بازدید : 1 دوشنبه 22 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز
کان سوخته را جان شد و آوازنیامد
این مدعیان در طلبش بی خبرانند
کان را که خبر شد خبری باز نیامد

حدیث روضه نگویم ، گل بهشت نبویم   ****  جمال حور نجويم، دوان بهسویتوباشم.
می بهشت ننوشم ز دست ساقی رضوان ****   مرا بهباده چه حاجت که مستروی توباشم

 


گفتم: چقدر احساس تنهایی می‌کنم                                          

گفتی: فانی قریب
.:: من که نزدیکم (بقره/۱۸۶) ::.


گفتم: تو همیشه نزدیکی؛ من دورم کاش می‌شد بهت نزدیک شم

گفتی: و اذکر ربک فی نفسک تضرعا وخیفة و دون الجهر من القول بالغدو و الأصال
.:: هر صبح و عصر، پروردگارت رو پیش خودت، با خوف و تضرع، و با صدایآهسته یاد کن (اعراف/۲۰۵)::.


گفتم: این همتوفیق می‌خواهد!

گفتی: ألا تحبون ان یغفراللهلکم
.:: دوست ندارید خدا ببخشدتون؟! (نور/۲۲) ::.



گفتم: معلومه که دوست دارم منو ببخشی

گفتی: و استغفروا ربکم ثم توبوا الیه
.::پساز خدا بخواید ببخشدتون و بعد توبه کنید(هود/۹۰)::.-



گفتم: با این همه گناه آخه چیکار می‌تونم بکنم؟


گفتی: الم یعلموا ان الله هو یقبل التوبة عن عباده
.::مگه نمی‌دونید خداست که توبه رو از بنده‌هاش قبول می‌کنه؟! (توبه/۱۰۴) ::.



مصطفی دیدا بازدید : 8 شنبه 20 اردیبهشت 1393 نظرات (0)
 
 
 
 
بازدید جناب آقای دکتر رازقی زاده ریاست محترم دانشگاه پیام نور استان خوزستان از مرکز اندیمشک

جناب آقای دکتر رازقی زاده ریاست محترم دانشگاه پیام نور استان خوزستان و جناب آقای انجیلی مدیر محترم حراست از  دانشگاه پیام نور مرکز اندیمشک و ساختمان قدیم دانشگاه (شهرک انصار)و ساختمان شماره 2 دانشگاه واقع در جاده سد دز بازدید به عمل آوردند.

             
  
 



 
 
   
 
 
 
 
 
 
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
مهمان (portalguest)


Powered By Sigma ITID.
مصطفی دیدا بازدید : 4 دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

نام پیشرفتگی دریایی است در خشکی که بین ایران و شبه جزیرة عربستان واقع است . طول آن 800 هزار گز و از اروند رود به سویجنوب شرقی تا شبه جزیرة مسندم در عمان ممتد است و از طریق دریای عمان با اقیانوس هند ارتباط دارد و تنگة هرمز آن تا دریای عمان می باشد . ولی اغلب تنگة هرمز را جزء آن می آورند . این دریا از قدیم بین اعراب بحرالفارس نام داشته و در ماخذ اسلامی نیز بدین نام آمده است و در نوشته های غربی آن پرسیکوس سینوس یا پرسیکوم ماره ( حتما شما می دانید که غربیان باستان از پارس با عنوان پرس یاد می کردند مثل پرسپولیس که این نام را اولین بار یونانیان استفاده کرده اند(نویسنده)) آمده . مساحت خلیج فارس متجاوز از 251226 کیلومتر مربع است و عرض آن در مدخل آن یعنی تنگة هرمز 80 هزار گزی و در راس خلیج فارس متجاوز از 220 هزار گز و منتهای عرض آن 320 هزار گز می باشد . عرض آبهای ساحلی ایران طبق قانون مصوب تیر 1313 هجری شمسی و لایحة اصلاحی فروردین 1338 از خط مبدا آبهای بحر عمان 13 میل دریایی است . عمق آن به ندرت از 90 متر تجاوز می کند بر خلاف دریای سرخ که عمق آن تا بیش از دو هزار متر می رسد . منابع ثروت : سواحل خلیج فارس حاوی معادن سرشار نفت است . بعضی از جزایر آن خاصّه هرمز و ابوموسی معدن خاک اخرای سرخ است که استخراج می شود . نمک به مقدار زیاد در آنجا وجود دارد و در سواحل ایرانی آن نزدیک لنگه، گوگرد استخراج می گردد و سنگ گچ مرغوب نیز در همة قسمتهای آن هست . در سراسر جزایر و حواشی خلیج گیاه و رستنی بسیار کم است و در نزدیک بندرعبّاس و کنار رود سند و هفوف احساء اراضی وسیعی برای کشت و بذر وجود دارد . در سواحل جنوبی خلیج فارس شتر برای حمل و نقل تربیت می کنند و مانند نقاط ایران حیوانات اهلی آنها اسب و الاغ و گوسفند و بز است . در خلیج فارس حدود دویست نوع ماهی است که مهمترین آنها شمشیر ماهی است که به نام شیر ماهی مشهور می باشد . در خلیج فارس ماهیهای دیگری از قبیل بعضی اقسام « رایا » و « موژیل » و « هیلارا» نیز یافت می شود. کوسه ماهی در خلیج فارس فراوان است و کوسه دندان نیز در آنجا وجود دارد . صید مروارید و صدف در خلیج فارس در سابق رونق بسیار داشت ولی پس از آمدن صدف و مروارید مصنوعی این صید از رونق افتاد. تاریخچة دریانوردی در خلیج فارس : دریانوردی در خلیج فارس سابقة طولانی دارد ولی نخستین مدرک قطعی در این باب از قرن چهارم قبل از میلاد است و استیلای ایرانیها نیز بر سواحل و جزایر جنوبی خلیج فارس لااقل از قرن اول قبل از میلاد مسیح می باشد . در دوره های اسلامی بعد از زوال قدرت خلفای عباسی شاهان آل بویه بار دیگر عمان و بحرین را ضمیمة فارس کردند و این نواحی تا قریب یک قرن مطیع آنان بود و سپس تحت استیلای سلاجقة کرمان و اتابکان فارس در آمد . تورانشاه اول سلجوقی مرکز تجارت دریایی را از سیراف به کیش منتقل کرد . از سال 626 هجری قمری بند و سپس جزیرة هرمز بی رقیب تجارت خلیج فارس بود و ملوک هرمز در خلیج فارس قدرت یافتند . پس از بسته شدن راه تجارت بین شرق و غرب ، بر اثر فتوحات عثمانیها ، تجار پرتقالی متوجّة خلیج فارس شدند و در 921 هجری قمری جزیرة هرمز به تصرّف قطعی آنان در آمد . در سراسر قرن شانزدهم بعد از میلاد خلیج فارس تحت نظارت کامل پرتقالیها بود . در اواخر این قرن انگلیسیها و هلندیها در صدد استفاده از امکانات تجارتی خلیج فارس بر آمدند . مامورین شرکت هند شرقی بریتانیا مزایایی از شاه عبّاس اوّل صفوی گرفتند و کشمکش بین انگلیسیها و پرتقالیها آغاز گردید . در سال 1031 هجری قمری شاه عبّاس پرتقالیها را از هرمز بیرون راند و از آن پس استیلای پرتقالیها در خلیج فارس برافتاد . در 1179 هجری قمری هلندیها از آخرین پایگاه خود جزیرة خارک طرد شدند .در اوضاع آشفتة اواخر عهد صفوی خارجیها بحرین را گرفتند ( 1130 هجری قمری ) و نادر شاه در ( 1149 هجری قمری= 1737 میلادی ) بحرین را به ایران برگرداند. و این منطقه که جزء لاینفک ایران از قدیم الایّام بود از دخالتهای بیگانه مصون ماند و اکنون نیز بنادر مهم آن از بهترین و آبادترین بندرهای اقیانوس هند است.

 

به نقل از دایره المعارف دهخدا 

مصطفی دیدا بازدید : 2 یکشنبه 14 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

گپ و گفتی با شیطان

عبدالله: خودتان را معرفی کنید.

شیطان: فردی هستم از طایفه جن. مسمی به اسم خاص "ابلیس" و مشهور به اسم عام "شیطان"؛ البته اسامی و اوصاف دیگری هم دارم که چندان معروف نیستند نظیر وسواس، خنّاس، عزازیل، عفریت، شیصبان، حارث، مارد، غوی، رجیم،  ابو مره، ابولبین، مذموم، مرید و…(1)

عبدالله: پیشه و شغل شما چیست؟

 

شیطان: مشاغل فراوانی دارم؛ گاهی مسافر کشم؛ سر دو راهی حق و باطل می ایستم و مسافران را در جاده گمراهی در بست به سفر جهنم می برم. گاهی کشاورزم و بذر کینه و نفاق را در زمین دلها می افشانم. گاهی نقاشم؛ رنگ بطلان به چهره حقیقت می زنم و جامه کژی برقامت راستی می پوشانم. گاهی هم خلبانم؛ با بالهای وسوسه و القاء آنقدر بر فراز قلب آدمی چرخ می زنم تا باند مناسب برای فرود بیابم.(2) 

 

برای دیدن به ادامه مطلب رجوع کنید

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 118
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 47
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 48
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 48
  • بازدید ماه : 48
  • بازدید سال : 56
  • بازدید کلی : 808