loading...
مصطفی دیدا
مصطفی دیدا بازدید : 5 شنبه 27 اردیبهشت 1393 نظرات (0)
ناگفته‌های خواندنی خانواده‌های شهیدان هسته‌ای/ تنها جایی که مصطفی عصبانی می‏شد و تنها وقتی که داریوش آرام و قرار نداشت

گروه استان‏ها- فارس: همایش بزرگداشت روز ملی فناوری هسته‏ای به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این شهر با حضور خانواده‏های معظم شهیدان علیمحمدی، رضایی‏نژاد، احمدی‏روشن و قشقایی در شیراز برگزار شد.

به گزارش رجانیوز، در این همایش که با استقبال پرشور شیرازی‏ها برگزار شد، همسر شهید علیمحمدی، همسر شهید رضایی‏نژاد، پدر و مادر شهید احمدی‏روشن و همسر و فرزند شهید قشقایی به پرسش‌های حاضران پاسخ گفتند.

در این همایش همچنین دکتر کامران باقری لنکرانی سخنگوی جبهه پایداری و استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز سخنرانی کرد.

گزارش کامل این همایش در ادامه آمده است:

آثار شهادت در جامعه

سخنگوی جبهه پایداری با بیان اینکه یکی از الطاف خداوند متعال به بنده‏هایش این است که راه باز گشت را بسته نگذاشته است، گفت: این‏گونه نیست که اگر کسی با آلودگی‏هایی که در دلش تیرگی ایجاد کرده، راه برگشت نداشته باشد؛ "ان الحسنات یذهبن السیئات"

دکتر باقری لنکرانی اظهار داشت: گاهی سیاهی، پلیدی و ناپسندی جامعه را تحت تاثیر قرار می‏دهد، اینجا تکلیف چیست؟ چه اتفاقی باید بیفتد تا سیاهی‏های جامعه تبدیل به نیکی و روشنایی تبدیل شود؟ آیا آن جامعه‏ای که در آن پلشتی‏هایی هست، راهی برای اصلاح ندارد؟

وی با بیان اینکه بنا بر فرمایش بزرگان، یکی از مهم‏ترین کارهایی که نورانیت را به جامعه بر می‏گرداند، امر به معروف ونهی از منکر است، افزود: اگر در جامعه‏ای بدی پیش آمد، آنچه که می‏تواند جامعه را مجددا به نورانیت برساند امر به معروف و نهی از منکر برای اقامه حدود الهی است.

لنکرانی شهادت در راه خدا را بالاترین راه‏کار در زدودن پلشتی‏های جامعه بر مبنای دین اسلام توصیف کرد و گفت: یکی از مهم‏ترین آثار شهادت در جامعه این است که نورانیت و پاکی و روشنایی را به جامعه برگرداند.

وی ادامه داد: شهید مطهری در باب شهادت، هم با استدلال کلامی، هم با استفاده از قرآن و روایات و هم با استفاده از نظام فلسفه تاریخی تبیین کردند که شهادت روشنایی را به جامعه بر می‏گرداند.

به گفته سخنگوی جبهه پایداری هر وقت خدا می‏خواهد که یک خیر و برکتی را به جامعه ما عنایت کند، مقدماتش با شهادت پاک‏ترین و مخلص‏ترین افراد جامعه فراهم شده است.

لنکرانی افزود: در هفته‏های گذشته دیدید که خون این شهیدان عزیز، آن هم در روزگاری که گمان بر این بود که باب شهادت بسته شده است، زمینه‏ساز بسیاری از پیشرفت‏ها و برکات در جامعه ما شد و بعضی از بزرگان گفتند بخش مهمی از این حضور نورانی 22 بهمن و 12 اسفند، مرهون خون این شهدای عزیز بود.

استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه "این سخنان از باب تعارفات و مبالغه‏گویی نیست و واقعیاتی است که اسلام به ما یاد داده است"، اظهار داشت: خدا را شکر می‏کنیم که در جامعه‏ای زندگی می‏کنیم که اگر هم در آن ناپاکی‏ها و پلشتی‏هایی هست، خدای متعال باب شهادت را باز گذاشته و این باب شهادت پاکیزه کننده این جامعه است.

وی تصریح کرد: مقام شهادت مقامی نیست که هر کس و ناکسی بتواند ادعای وصول به آن را بکند، بلکه کسانی به این مقام می‏رسند که از خود گذشته باشند و به خدای متعال رسیده باشند و این را هم نه در تعارفات و خیال خودشان بیان کنند، بلکه در واقعیات زندگی‌شان، این موضوع ملموس و روشن باشد.

لنکرانی با بیان اینکه این شهدای اخیر، شهدای والا مقامی هستند که از خود گذشتگی و به خدا پیوستگی و تلاش مداوم و بی‏وقفه، مخلصانه و گمنامانه از خصوصیات برجسته آنها بود، گفت: بسیاری از این بزرگان را که بزرگان واقعی کشور ما هستند، خیلی‏ها نمی‏شناسند، چه بسا کسانی که در برخی امور دستی داشتند، شناختی از اینها داشته باشند، حتی بعضی از خانواده این شهیدان نیز می‏گفتند که برای خود ما مقام این شهید تا قبل از شهادتش ناشناخته بود.

وی ادامه داد: بر اساس روایات ما بسیاری از اولیای خدا گمنام هستند، افزود: این شهیدان گمنام مخلص، پرتلاش و ایثارگر زمینه‏ساز وصول به شهادت بودند.

سخنگوی جبهه پایداری با بیان اینکه داستان این عزیزان شهید از یک منظر می‏تواند طراز زندگی ما باشد، تصریح کرد: همه انسان‏ها در زندگی‏شان طراز یابی می‏کنند، یعنی می‏بینند با این امکانات وتوانمندی‏ها و اوضاع و احوالی که هست و شرایط درونی و بیرونی که در آن به سر می‏بریم، به کجا می‏توان رسید.

لنکرانی تاکید کرد: این شهیدان بزرگوار یک طراز جدیدی برای نسل جوان و نسل دانشگاهی ما رقم زدند، این شهیدان حجت پایداری را برای ما کامل کردند و دیگر امروز کسی نمی‏تواند بگوید که نمی‏شود در جامعه کار کرد، نمی‏شود در این جامعه پیشرفت علمی داشت، نمی‏شود مخلصانه و با پرهیز از نام و نشان یافتن خدمت کرد و این دیگر از کسی پذیرفته نیست و این شهدا حجت آشکاری برای ما هستند که می‏شود این کار را انجام داد.

وی اظهار داشت: این شهدا به ما نشان می‏دهند "ما می توانیم" که امام(ره) به ما یاد دادند، یک حرف مجازی نبود، بلکه واقعیتی غیر قابل انکار بود.

لنکرنی با بیان اینکه امروز دیگر کسی نمی‏تواند بهانه بیاورد که این راه رفتنی نیست، تصریح کرد: این شهدا حجت بالغه الهی بر ما هستند و همان طور که قرآن اشاره فرموده، ان‌شاء الله همه ما باید این را وجهه همت خود قرار دهیم که مصداق آیه" مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا " باشیم و آن پیمان و آن پایداری در مبانی اصول را با چیز دیگری معاوضه نکنیم.

تاریخ درباره اقدامات شهیدان هسته‏ای قضاوت خواهد کرد

همسر شهید رضایی نژاد به عنوان نماینده خانواده شهیدان در سخنانی با تقدیر از برگزار کنندگان این همایش به چند ویژگی مشترک این شهیدان اشاره کرد و گفت: اولین ویژگی مشترک این شهیدان وطن‏پرستی این افراد بود و به‌رغم تهدیدهایی که می‏شدند،  تا زمانی که جان‌شان را فدا کردند و بزرگ‏ترین دارایی‏شان را در این راه تقدیم کردند، به وظیفه خود به بهترین شکل عمل کردند.

ارایی‏شان را در این راه تقدیم کردند، به وظیفه خود به بهترین شکل عمل کردند.

وی دومین ویژگی بارز این شهیدان را تعهد و مسئولیت‏پذیری آنها عنوان کرد و افزود: همه این افراد تا پای جان پای مسئولیتی که به آنها محول شد، از هیچ کوششی دریغ نکردند و تا لحظه آخر ماندند و کار کردند و به پیشرفت علم و تکنولوژی این کشور کمک کردند.

خانم پیرانی در ادامه به سومین ویژگی مشترک این شهیدان اشاره کرد و تصریح کرد: خصیصه بارز این شهیدان، تسلط بر علم‌شان بود، تمام آنها از دانشگاه‏های کشورهای پیشرفته دنیا پیشنهاد داشتند اما به‌خاطر عشق و علاقه‏شان به وطن این پیشنهادها را رد کردند و ترجیح دادند که از تخصص خود برای کشورشان استفاده کنند.

همسر شهید رضایی‏نژاد ادامه داد: ویژگی چهارم این شهیدان که ویژگی بارز و علت شهادت آنها بود، آن پیوندی بود که بین علم، تحقیق و عمل بر قرار کردند، همه این افراد دارای مقالات برجسته علمی- پژوهشی داخل وخارج کشور بودند، از لحاظ بحث‏های علمی بسیار فعال و افراد قوی بودند اما با این حال اینها در حد تئوری باقی نماندند و این تئوری را به عرصه عمل درآوردند.

وی با بیان اینکه ویژگی بارز شهیدان این بود که در راه خود کفایی ایران، از تمام توانایی علمی‏شان استفاده کردند، گفت: خیلی حرف‏ها به خاطر شرایطی که وجود دارد، قابل گفتن نیست اما تاریخ قضاوت خواهد کرد که این افراد چه پیشرفتی در توسعه صنعت، چه هسته‏ای و چه غیر هسته‏ای در این کشور ایجاد کردند.

همسر شهید رضایی نژاد در پاسخ به این سوال که شهید رضایی‏نژاد هنگام شکست چه عکس العملی داشت، گفت: از خصوصیات بارز ایشان پشت کارشان بود، در 16 سالگی دیپلم گرفت و همان سال وارد دانشگاه شد و در تمام مدت دانشگاه شاگرد اول بود و علاوه بر بحث‏های آکادمیک، طراح موفقی بود.

وی با بیان اینکه شهید رضایی‏نژاد در بحث کارگاهی یک مهندس به تمام معنا بود، افزود: ایشان به معنای واقعی مهندس بودند، نه به آن معنایی که رایج در سطح کشور است و داریوش کسی بود که باید حتما بحث‏های علمی را به نتیجه می‏رساند، آن‏قدر آزمایش می‏کرد تا به نتیجه می‏رسید.

خانم پیرانی اظهار داشت: بارها من شاهد بودم که داریوش می‏گفت مسئله‏ای خیلی ذهن من را مشغول کرده بود که دیشب بالاخره در خواب جوابش را پیدا کردم. این اغراق نیست تا از یک نقطه‏ای که ابهام داشت، رفع ابهام و  مسئله را حل نمی‏کرد، دست از کار نمی‏کشید و یا کاری را قبول نمی‏کرد یا اینکه تا آن رو به آخر نمی‏رساند، رها نمی‏کرد.

همسر شهید رضایی نژاد در پاسخ به این سوال که وقتی جای خالی شهید را احساس می‏کنید، چه کاری انج

ام می‏دهید، گفت: فقدان عزیز چیزی است که نمی‏شود با آن کنار آمد و درد سختی است، همه‏ی ما قبل از این که وارد این‌جا شویم در مورد مشکلات‏مان صحبت می‏کردیم، چه همسر شهیدان احمدی‏روشن و قشقایی که چهار ماه از شهادت‏شان گذشته و چه من که هشت ماه گذشته، این یک فقدانی است که نمی‏شود با آن کنار آمد و تا این درد را کسی نکشد، نمی‏تواند آن را درک کند.

وی ادامه داد: هر زمانی که دلم می‏گیرد، حتما یک تفال به حافظ می‏زنم و بعد از هر نماز، یک تفال به حافظ می‏زنم و انصافا داریوش با حافظ با من سخن می‏گوید.

خانم پیرانی با بیان اینکه این اتفاق موجب رشد من شد، گفت: این اتفاق به قدری سنگین بود که بعد از این گمان نمی‏کنم که هیچ اتفاقی از این سنگین‏تر برای من به وجود بیاید که عزیزم را جلوی چشم خودم و فرزندم گلوله باران کنند، کسی که عاشقش بودم و می‏خواستم با او برای تمام عمرم برنامه ریزی کنم و 11 سال از بهترین روزهای زندگی‏ام را با او گذرانده بودم.

وی همچین در پاسخ به این سوال که چه برنامه‏ای برای آینده خود دارید، اظهار داشت: دوست داشتم در رشته تخصصی شهید رضایی نژاد درس می‏خواندم، رشته ایشان فنی بود و رشته من علوم سیاسی است و دوست دارم در تخصص خودم به مملکتم خدمت کنم و از همه‏ی اینها مهم‏تر دوست دارم آرمیتا را آن طوری که پدرش دوست داشت، یک فرد با مسئولیت و در خدمت پیشرفت و آبادانی کشور تربیت کنم.

همسر شهید رضایی‏نژاد در پاسخ به این سوال که چه جمله‌ای از مقام معظم رهبری از بین فرمایشات‏شان تسکین بخش شما بود، با بیان اینکه راجع به شخص من و خانواده شهید رضایی‏نژاد صرف حضور ایشان تسکین بخش بود، افزود: حضور داشتن و لطف کردن و تشریف آوردن ایشان به منزل ما و ما را مورد تفقد قرار دادن و به خصوص آرمیتا را و آن ارتباطی که آرمیتا با ایشان برقرار کرد، صرف حضور برای ما کافی بود.

ولایت‏مداری ویژگی برجسته مصطفی بود

در این همایش،مادر شهید احمدی روشن نیز طی سخنانی با تشکر از رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر لنکرانی و دانشجویان برای برگزاری این جلسه تصریح کرد: این شهیدان ویژگی مشترکی داشتند و آن اخلاص آنها بود.

وی یکی از ویژگی‏های مصطفی احمدی‏روشن را ولایت‌مداری او عنوان گفت: جدا از تمام ویژگی‏هایی که گفته شد، برای سر فرازی اسلام، ولایت‏مداری لازم است و مصطفی بسیار تلاش می‏کرد در کار هایش رضایت خدا و رضایت امام زمان (عج) هم به دست آورد.

مادر شهید احمدی‏روشن در پاسخ به این سوال که "کدام مسئله در کشور موجب ناراحتی شهید احمدی‏روشن می‏شد" گفت: مهم ترین غم مصطفی در زندگی اجتماعی، غم و غصه‏ی مردم بود، حتی اگر در حین غذا خوردن از مشکلات مردم حرف می‏زدیم، دست از غذا خوردن می‏کشید و مدت‏ها فکر می‏کرد تا بتواند راه‏حلی برای آن مشکل پیدا کند.

وی ادامه داد: در سیاست، مصطفی زمانی ناراحت می‏شد که کسی با او وارد بحث غیر منطقی راجع به ولایت فقیه می‌شد و اینجا مصطفی هم دلش می‏شکست و هم ناراحت می‏شد و به جرأت می‏گویم به غیر از این مورد، هیچ وقت عصبانیت مصطفی را نمی‏دیدم.

مادر شهید احمدی‏روشن در پاسخ به تعداد زیادی از حاضران که در باره رابطه و اعتقاد شهید به ولایت پرسیده بودند، گفت: مصطفی یک شیعه واقعی بود، پیرو مکتب علی علیه السلام و مطیع فرمان مقام معظم رهبری.

وی اظهار داشت: ایشان در مورد مقام معظم رهبری هیچ حرفی نداشتند به این معنا که مطیع فرمان ایشان بودند و بر این اعتقاد بودند که رهبر معظم انقلاب نایب بر حق امام زمان (عج) هستند که اطاعت‏شان بر همه ما واجب است و همه باید از فرامین ایشان اطاعت کنیم و تا وقتی که مطیع فرمان و نظرات آقا باشیم هیچ صدمه‏ای نمی‏بینیم، نه در داخل کشور و نه در عرصه بین الملل و همیشه گوش به فرمان آقا بودند.

مادر شهید احمدی روشن درباره نظر و جهت‏گیری شهید راجع به تحریم، گفت: این سوال به شکلی به مصطفی بر می‏گردد، چون معاونت بازرگانی سایت نطنز بود و تمام کالاهای تحریمی را برای انرژی اتمی ایشان از نقاط دنیا وارد ایران می‏کرد، نظرشان راجع به تحریم این بود که این تحریم‏هاست که ملت ما را می‏سازد و بارور می‏کند و همین‏طور هم شد.

وی ادامه داد: ایشان جدا از اینکه تلاش می‏کرد کالاهای تحریمی را برای ایران وارد کند، تلاش می‏کرد که صنعت این کالاها را بومی سازی کند و همین‏طور چند تا از سرمایه‏گذاری‏هایی که کرده بود و بچه‏هایی را پیدا کرده بود که این کار را  انجام دهند، بعد از شهادتش به نتیجه رسیده و چند قلم از اجناس خیلی مهم و کلیدی در سایت نطنز توسط بچه‏های خودمان ساخته شد و به زودی به سایت نطنز تحویل می‏شود.

مادر شهید احمدی‏روشن همچنین به بیان خاطره‏ای از شهید پرداخت و گفت: مصطفی در سال 80 که در دانشگاه صنعتی شریف درس می‏خواند، از طریق یکی از بچه‏ها متوجه شد که شرکت سایکو یک خط تولید بوق ماشین 206 وارد ایران کرده است، مصطفی بعد از آن مطرح می‏کند که برای ما خیلی زشت است که ما خط تولیدی را بخریم و نتوانیم آن را تولید کنیم. او فهمیده بود اینها قرار است دسته دوم آن را از کشور آفریقای جنوبی  خریداری کنند، بعد به سراغ مدیر عامل شرکت سایکو رفته و می‏گوید که من می‏توانم این عیب را برطرف کنم. مدیر عامل وقتی می‏بیند که یک جوان  20 ساله که درسش هم هنوز تمام نشده، چنین ادعایی می‏کند، طبیعتا تعجب می‏کند، چیزی که کارشناسان خودشان نتوانسته بودند، انجام دهند. به مصطفی می‏گوید که شما روز چهارم عید تشریف بیاورید، زمانی که کارخانه تعطیل است ما دستگاه را در اختیار شما می‏گذاریم، ببینیم عیبش را می‏توانید برطرف کنید یا نه.

وی ادامه داد: مصطفی و یکی از دوستانش چهارم عید می‏روند، این طوری که بچه‏ها تعریف می‏کردند، در همان جلسات اول و دوم متوجه عیب خیلی کوچک آن می‏شوند. به ایشان هم گفته بودند که اگر این عیب را برطرف کنید، به هر کدام 10 ملیون پاداش می‏دهیم. ایشان خیلی سریع و در مدت کوتاه این عیب را بر طرف می‏کنند و خط تولید شروع به کار می‏کند، البته مصطفی می‏گفت که این کار را انجام دادیم تا ثابت کنیم ما می‏توانیم، می‏توانیم روی پای خودمان بایستیم و حالا اگر ما نتوانستیم یک کار کوچک را انجام دهیم، چه طور می‏خواهیم کارهای بزرگ‏تر انجام دهیم. جالب است وقتی که می‏خواستند پاداش این رفع اشکال را به مصطفی بدهند، به جای 10 میلیون تومان، 300 هزار تومان می‏نویسند که مصطفی قبول نمی‏کند و می‏گوید که من نیازی به این پول نداشتم و به خاطر این پول نیامدم و فقط می‏خواستم ثابت کنم که ملت ما می‏توانند کار انجام بدهند و فقط نباید چشم به کشور خارجی دوخت.

پدر شهید احمدی‏روشن نیز در این همایش در پاسخ به این پرسش که چه ویژگی خاصی موجب شد تا مصطفی به مقام والای شهادت نائل شود، با بیان اینکه همان فرمایشی که رهبر معظم انقلاب در منزل شهید فرمودند، برای ما ملاک است، گفت: ایشان فرمودند که تخصص و تعهد و کار ایشان به جای خود است، اما آن چیزی که شهید شما را لایق شهادت کرد، آن خداشناسی و تعهد به دین و اسلام بود که در واقع تمام این عزیزان، از آن به منزله‏ی دو  بال جهت صعود به قله‏های وسیع رستگاری استفاده کردند، یکی تخصص و دیگری تعهد.

پدر شهید احمدی روشن در پاسخ به درخواست دانشجویان که از او طلب دعای خیر کرده بودند، گفت: من دعایی که در حق مصطفی کردم و به اجابت رسید، این بود که خداوندا به حق بزرگواری و عظمت و جلال و جبروت خودت آبروی دو دنیای این بچه را زیاد کن و بخر که می‏بینید باعث آبروی دو دنیا شد.

وی ادامه داد: خدا را شکر می‏کنم که خداوند چنین نعمتی در اختیار ما قرار داد، ما ایشان را بزرگ کردیم و به ثمر رساندیم و در زمان خود تقدیم درگاه الهی کردیم.

عشق به خدا و انقلاب شهید قشقایی را به این مقام والا رساند

همسر شهید قشقایی نیز در پاسخ به این سوال که شهید قشقایی چه ویژگی خاصی داشتند که موجب شد به فیض عظیم شهادت نایل شوند، تصریح کرد: عشق به خداوند و انقلاب باعث شد عزیزان ما به این مقام برسند.

وی ادامه داد: اعتقاد همسرم همیشه این بود که باید هر کاری را برای رضای خدا انجام دهیم و می‏گفت که مطمئن باشید کاری موفق می‏شود که در آن رضای خدا مد نظر باشد و همیشه این توصیه را به من می‏کردند که هر کاری را انجام می دهی، برای بنده خدا انجام نده، برای خدا انجام بده.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 118
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 32
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 32
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 32
  • بازدید ماه : 32
  • بازدید سال : 40
  • بازدید کلی : 792