loading...
مصطفی دیدا
مصطفی دیدا بازدید : 1 جمعه 02 خرداد 1393 نظرات (0)

سوال: مواردی که زن می تواند بدون اذن شوهر از منزل خارج شود چیست؟


امام خمینی(ره):
اذن همسر لازم است مگر شرط ضمن عقد کرده باشد یا به خاطر کار واجبی از منزل خارج شود.
اجازه شوهر در حج واجب شرط نیست.
(استفتائات، ج3، ص 148، س 810، مناسک حج محشی، ص 61، س 87)
 
آیة الله اراکی(ره):
چنانچه نتواند معاش خود را تهیه کند، مگر این که بی اجازه شوهر از خانه خارج شود اطاعت از شوهر واجب نیست.

اذن زوج برای زوجه در حج واجب شرط نیست.
(توضیح المسائل، ص448، م 2430، العروة الوثقی، ج2، ص 282، م 79)

 آیة الله بهجت(ه):
برای امری که وجوب عینی و تعیینی شرعی داشته باشد نه کفائی و تخییری و یا علم به رضایت شوهر داشته باشد.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
 
آیة الله تبریزی(ره):
خارج شدن زن از منزل باید باذن شوهر باشد و بدون اذن شوهر حتی اگر خارج شدن منافات با حق شوهر نداشته باشد بنابر احتیاط جایز نیست مگر اینکه برای امر لازمی مثل تعلّم حکم شرعی در مسجد که موقوف به خارج شدن از منزل است یا خرید نفقه از بیرون از منزل خارج شود والله العالم.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
 
آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
موردی که انجام واجب شرعی با ضرورت های عقلی متوقف بر خروج از منزل باشد مانند سفر حج یا کسب درآمد برای اداره زندگی، اذن لازم نیست.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 آیة الله خوئی(ره):
اگر شوهر خرجی نمی دهد چنانچه زن ناچار باشد معاش را تهیه کند در موقعی که مشغول تهیه معاش است اطاعت شوهر بر او واجب نیست.

و در حج واجب اذن شوهر شرط نیست.
(توضیح المسائل، ص 432 م 2425، مناسک حج، 1412 هـ ق، ص 43، س 59)

 آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
مواردی که خروج واجب است یا ضروری است یا برای کسب نفقه است در فرضی که شوهر نفقه نمی دهد و از موارد اول است خروج کارمند زن برای انجام کار اداری است اگر پیش از ازدواج اجیر بوده یا بعد از آن و با اجازه زوج.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):
نباید بدون عذر شرعی بدون اجازه شوهر از خانه خارج شود، چنانچه زن ناچار باشد که معاش خود را تهیه کند و با اطاعت شوهر تهیه معاش برای وی ممکن نباشد در موقعی که مشغول تهیه معاش است اطاعت شوهر واجب نیست و در حج واجب هم اذن همسر شرط نیست.
(توضیح المسائل، ج2، ص 204، م 2421، 2425)
(مناسک حج، 1412هـ ق، ص 21، م9)

 آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
اگر ناچار است زن خودش معاش را تهیه کند، و نمی تواند با اطاعت شوهر تهیه معاش کند در موقعی که مشغول تهیه معاش است اطاعت از شوهر به او واجب نیست ولی احتیاط آن است که از حاکم شرع هم اذن بگیرد و در حج واجب اذن همسر شرط نیست.

(توضیح المسائل، ص 489، م 2425، استفتائات حج، 1422 هـ ق، ص 25، س 58)

 آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
به طور کلی اگر کاری بر زن واجب باشد و نتواند آن را در خانه انجام دهد یا ضرورتی ایجاد شود که ناچار به خروج از منزل باشد. چنانچه زوج اجازه ندهد. زن می تواند بدون اذن شوهر از منزل خارج شود و توضیح بیشتر و ذکر موارد استفتاء در جامع المسائل ج اول آمده است.

براساس منابع فقهی، لازم است زوجه به عقد دائم، جهت خروج از منزل رضایت زوج را جلب کند.

از این قانون کلی موارد زیر استثنا شده است:

1- خروج از منزل برای کسب معارف اعتقادی، به مقدار لازم و ضروری و همین طور برای فراگیری وظایف شرعی الزامی.

2- خروج برای معالجه بیماری، چنانچه امکان درمان در منزل نباشد.

3- خروج برای فرار از ضررهای جانی و مالی و عرضی.

4- خروج برای انجام واجبات عینی که موقوف بر خروج از منزل است. مانند سفر حج، شرکت در انتخابات و یا نجات نفس محترمه.

5- چنانچه ماندن در منزل، توأم با عسر و حرج غیرقابل تحمل باشد، خروج جایز است.

6- چنانچه در ضمن عقد نکاح انتخاب مسکن و اشتغال به مشاغل اداری به زوجه محول شده باشد و به عنوان شرط در ضمن عقد برای خود سلب محدودیت کرده باشد.

7- خروج برای تأمین معاش، چنانچه شوهر او قادر به آن نباشد یا از اتفاق سرپیچی کند.

8- خروج از منزل برای تظلّم و دادخواهی.

در غیر این موارد جایز نیست زن بدون اذن شوهر از منزل خارج شود.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

 آیة الله گلپایگانی(ره):
1) اگر منزل مسکونی غصبی باشد اذن شوهر برای خروج لازم نیست و شوهر نمی تواند زن را الزام به توقف در خانه غصبی کند.

2) اگر خوف جانی داشته باشد.

3) برای تهیه معاش در صورتی که مجبور است و نمی تواند با اطاعت شوهر تهیه معاش کند در حین تهیه معاش اطاعت شوهر واجب نیست ولی احتیاط آن است که از حاکم شرع نیز اجازه بگیرد.

4) اذن شوهر برای حج واجب زوجه مستطیعه لازم نیست.

(مجمع المسائل، ص 189، س 535 مجمع المسائل، ج2، ص 190، س 540 توضیح المسائل، ص411، م 3426)
(احکام آداب حج، 1413 هـ ق، ص 44، م97)
 

مصطفی دیدا بازدید : 1 جمعه 02 خرداد 1393 نظرات (0)

امام على عليه السلام :ثروت فراوان ، از نعمت ها است ؛ و برتر از آن ، تندرستى است ؛ و بهتر از تندرستى ، تقواى دل .

امام على عليه السلام :گشاده روزى ، چه نيكو بركتى است!

امام على عليه السلام :از نعمت هاى گوارا ، گشادگىِ روزى است .

امام على عليه السلام ( ـ از كلمات حكيمانه منسوب به او ـ ): خير دنيا و آخرت در دو ويژگى است: توانگرى و تقواپيشگى .

مصطفی دیدا بازدید : 1 جمعه 02 خرداد 1393 نظرات (0)

و لقد کتبنا في الزبور من بعد الذکر، ان الارض يرثها عبادي الصالحون.(سوره‏ انبياء، آيه 105)
ما در کتاب زبور پس از تورات نوشته‏ايم که سرانجام، زمين را بندگان صالح و شايسته به ارث خواهند برد.

قال ابوجعفر عليه‏السلام هم اصحاب المهدي في آخر الزمان.
امام باقر عليه‏السلام فرمود (منظور از صالحان در اين آيه) اصحاب حضرت مهدي عليه‏السلام در آخر الزمان هستند 

(تفسير مجمع البيان، جلد 7، ص 66).

مصطفی دیدا بازدید : 2 جمعه 02 خرداد 1393 نظرات (0)

مرحوم حاج حمید نمازی از پیشتازان عرصه مبارزه با فرق انحرافی

مرحوم حاج حمید نمازی از پیشتازان عرصه مبارزه با فرق انحرافی
وی در سه دهه اخیر با انتشار مجموعه‌ مقالات و همچنین سخنرانی‌های متعدد، نقش بسیار فعالی در نقد جریان‌های معاند ، فرقه های ضاله ( خصوصا بهائیت ) ، ضد انقلاب و وارداتی فرهنگی به ویژه در فتنه 88 ایفا کرد
مصطفی دیدا بازدید : 0 جمعه 02 خرداد 1393 نظرات (0)
تغييرات در ضريح مطهر نبوي 
 
   
براي سومين‌بار در ۱۲ ساله اخير، بخشي از پنجره طلايي مرقد مطهر حضرت رسول (صلي‌الله و عليه و آله) تغيير كرده ا
در ساليان قبل، بخش بالايي پنجره‌هاي غربي مرقد مطهر، حاوي عبارت «ياالله و يا محمد» بود.

ذكر ياالله و يا محمد
 

ذكر نوشته شده براي بالاي اين بخش از پنجره مذكور، بنا بر گزارش‌هاي موجود در ۱۴۲۲ ق به «يا الله و يا مجيد» تغيير يافته بود و شباهت نگارش كلمات محمد و مجيد به گونه‌اي بود كه در وهله اول، اين تفاوت ديده نمي‌شد.

ياالله و يا مجيد
 

امسال اين ذكر به كلي تغيير يافته و به جاي عبارت «لااله‌الاالله» قرار گرفته است. در يكي از تصاوير، در صحنه حضور محمد مرسي رئيس‌جمهوري مصر در مدينه‌منوره كه به شهريورماه ۹۱ مربوط مي‌شود، هم‌چنان عبارت ياالله و يا مجيد، بر بالاي پنجره مطهر قابل رويت است.

ذكر لا اله الا الله
 

در برخي شبكه‌هاي اجتماعي متعلق به گروه‌هاي وهابي درباره شرك‌آميز بودن ذكر ياالله و يا محمد،‌مباحثي مطرح شده است.
مصطفی دیدا بازدید : 0 جمعه 02 خرداد 1393 نظرات (0)

100-عاقبت چشم چرانی برادران مؤذّن

در شهری سه برادر بودند که یکی از آن ها مؤذن مسجد بود و در بالای مناره مسجد، اذان می گفت.
این برادر پس از چند سال فوت کرد و برادر دوم مؤذن شد و بر بالای مناره مسجد اذان می گفت او هم حدود ده سال به مؤذنی مشغول بود تا اینکه برادر دوم هم فوت کرد.
پس از آن مردم نزد برادر سوم رفتند و از او خواستند او هم چون دو برادرش به اذان گوئی بپردازد. اما وی از پذیرفتن اجتناب کرد.
وقتی با اصرار زیاد مردم روبرو شد به آنان گفت: «من اذان گفتن را بد نمی دانم ولی اگر صد برابر پولی را که پیشنهاد می کنید به من بدهید باز هم نخواهم پذیرفت زیرا این کار باعث شد دو برادر من بی ایمان از دنیا بروند. وقتی لحظات آخر عمر برادر بزرگترم رسید خواستم بر بالینش سوره یس تلاوت کنم که با اعتراض و فریاد و نهیب او مواجه شدم.
او می گفت: قرآن چیست؟ چرا برایم قرآن می خوانی؟
برادر دوم هم به این صورت در هنگام مرگش به من اعتراض کرد.
از خداوند کمک خواستم که علت این امر را برایم روشن گرداند زیرا آنان مؤذن بودند و این کار از آنان انتظار نمی رفت.
خداوند برای آنکه ماجرا را به من بفهماند زبان او را گویا کرد و در این هنگام برادرم گفت: «ما هر گاه که بالای مناره مسجد می رفتیم به خانه های مردم نگاه می کردیم و به محارم مردم چشم می دوختیم و خلاصه چشم چرانی باعث این بی ایمانی و عذاب گردیده است.»
مصطفی دیدا بازدید : 1 پنجشنبه 01 خرداد 1393 نظرات (0)

 

مردي خدمت حضرت رسول (ص ) آمد و عرض كرد مرا راهنمايي كن به نافعترين كارها حضرت فرمود: اصدق و لا تكذب و اذنب من المعاصي ما شيت راستگويي را پيشه كن و از دروغ بپرهيز هر گناه ديگري مي خواهي انجام ده ، از اين سخن مرد در شگفت شد و فرمايش آنجناب را پذيرفته و مرخص گرديد. با خود گفت پيغمبر(ص ) مرا از غير دروغگويي نهي نكرده پس اكنون بخانه فلان زن زيبا مي روم و با او زنا مي كنم همينكه بطرف خانه او رفت فكر كرد اگر اين عمل را انجام دهد و كسي از او بپرسد از كجا ميآيي نمي توانم دروغ بگويد و بر فرض راست گفتن به كيفر شديد و بدبختي بزرگي مبتلا مي شود. لذا منصرف شد. باز فكر كرد گناه ديگري انجام دهد همين انديشه و خيال را نمود در نتيجه از همه گناهان بواسطه ترك و دروغ دوري جست

مصطفی دیدا بازدید : 6 پنجشنبه 01 خرداد 1393 نظرات (0)

آیا احتمال  ذوب شدن  چربی‌ شکم با ورزش وجود دارد؟پاسخ این پرسش بله می‌باشد اما با یک سری شرایط.ورزش سبب سوزاندن کالری‌ها میشود.در واقع هر تکانی که انسان انجام میدهد سبب سوختن کالری‌ها میشود.نفس کشیدن، باز و بسته کردن چشم و خاراندن گوش نیز سبب سوزاندن کالری‌ها میشود.

 

اما سوزاندن کالری‌ها به این معنا نیست که شما در حال چربی‌ سوزی هستید مخصوصاً در ناحیه شکم.برای چربی‌ سوزی مقدار کالری که در روز میسوزانید باید بیشتر از کالری دریافتی باشد.در انسان میزان کالری مصرفی بر اساس کالری حساب میشود.

ما به راحتی‌ میتوانیم با نگاه به بسته بندی محصولات غذایی از سطح انرژی و کالری آنها آگاه شویم.

 

برای سوزاندن چربی‌‌های ناحیه شکم شما اول از همه مجبورید بیشتر از کالری دریافتیتان در روز کالری بسوزانید.

مصطفی دیدا بازدید : 2 پنجشنبه 01 خرداد 1393 نظرات (0)

رزنده: ايران در بين بهترين‌ها قرار گرفته است

 

سرمربي تيم ملي واليبال برزيل پس از پيروزي بر ايران از نمايش شاگردان خوليو ولاسکو تمجيد کرد و ايران را در ميان بهترين‌ها قرار داد.

مصطفی دیدا بازدید : 1 پنجشنبه 01 خرداد 1393 نظرات (0)
حدیث (1) پيامبر صلى الله عليه و آله:

باكِروا فی طَـلَبَ الرِّزقِ وَ الحَوائِجِ فَاِنَّ الغُدُوَّ بَرَكَةٌ وَ نَجاحٌ؛
 

در پى روزى و نيازها، سحر خيز باشيد؛ چرا كه حركت در آغاز روز، [مايه] بركت و پيروزى است.

نهج الفصاحه ص 371 ، ح 1078

حدیث (2) پيامبر صلى الله عليه و آله:

إِنَّ لِكُلِّ امْرِئٍ رِزْقاً هُوَ يَأْتِيهِ لَا مُحَالَةَ فَمَنْ رَضِيَ بِهِ بُورِكَ لَهُ فِيهِ وَ وَسِعَهُ وَ مَنْ لَمْ يَرْضَ لَمْ يُبَارَكْ لَهُ فِيهِ وَ لَمْ يَسَعْهُ إِنَّ الرِّزْقَ لَيَطْلُبُ الرَّجُلَ كَمَا يَطْلُبُهُ أَجَلُه‏


هر كس روزى اى دارد كه حتما به او خواهد رسيد. پس هر كس به آن راضى شود، برايش پُر بركت خواهد شد و او را بس خواهد بود و هر كس به آن راضى نباشد، نه بركت خواهد يافت و نه او را بس خواهد بود. روزى در پى انسان است، آن گونه كه اجلش در پى اوست.

اعلام الدين ص 342

حدیث (3) امام صادق علیه السلام :

 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَا قَسَمْتَ لِي مِنْ قِسْمٍ أَوْ رَزَقْتَنِي مِنْ رِزْقٍ فَاجْعَلْهُ حَلَالًا طَيِّباً وَاسِعاً مُبَارَكاً قَرِيبَ الْمَطْلَبِ سَهْلَ الْمَأْخَذِ فِي يُسْرٍ مِنْكَ وَ عَافِيَةٍ وَ سَلَامَةٍ وَ سَعَادَةٍ إِنَّكَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِير


خدايا! بر محمّد و خاندان او، درود فرست و آنچه را برايم قسمت كرده و يا روزى نموده اى، حلال، پاك، فراوان، با بركت، دست يافتنى و آسان به دست آمدنى قرار بده، با راحتى، عافيت، تندرستى و خوش بختى از سوى خود مقرر كن! به درستى كه تو بر هر چيز توانايى.

بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 86، ص 377

تعداد صفحات : 12

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 118
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 54
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 56
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 56
  • بازدید ماه : 56
  • بازدید سال : 64
  • بازدید کلی : 816